Thursday, October 23, 2008

jilat bontot depa..........

Kontrak sosial merupakan satu istilah permuafakatan antara kaum yang dicapai sebelum merdeka melalui satu persetujuan di kalangan rakyat dan pemimpin yang terdiri daripada kaum Melayu, Cina dan India. Pemeteraian kontrak sosial ini juga turut disertai dan dipersetujui oleh parti-parti yang mereka wakili iaitu UMNO, MCA dan MIC.Sebahagian masyarakat bukan Melayu menganggap kontrak sosial sebagai sesuatu yang dikaitkan dengan kewarganegaraan yang diberikan kepada mereka yang pada masa itu terdiri daripada imigran atau keturunan imigran. Generasi bukan Melayu sekarang menganggap kontrak sosial ini sebagai sesuatu yang sudah berlalu. Mereka tidak nampak kenapa ia masih dibangkitkan kerana bagi mereka ia adalah sesuatu yang automatik. Mereka juga tahu bahawa hak istimewa masyarakat bumiputera merupakan sebahagian daripada kontrak sosial. Jika golongan bukan Melayu diberi kewarganegaraan atas syarat-syarat tertentu, masyarakat bumiputera pula diberi perlindungan melalui fasal-fasal dalam Perlembagaan tentang hak istimewa orang Melayu.

-petikan dari laman web Jabatan Penerangan Negara.-

Bagi aku kalau susah sgt nak paham dan nampak naik kepala sangat mansuhkan je Kontrak sosial ni!, tapi dengan syarat kewargenegaraan mereka ditarik balik dan kembali menjadi imigran seperti zaman sebelom merdeka!!kerana itulah taraf mereka yang sebenar benarnye!!!Nak sangat mansuh kontrak sosial!!!

tapi apakan daya.....
kita sudah kekurangan pemimpin 'MELAYU'

4 comments:

aloy @ nurul said...

bodoh budak ni,,takde entri baru, bongok tul,,sial.

aloy @ nurul said...

kalau kontrak sosial dibatalkan,,ok gak,,
ko kene balik kelantan, sbb kelantan bukan malaysia kan?
ye ke? aku rasa kelantan bukan malaysia.

en.Adam said...

aku skarang sibuk berjuang ngan masa depan aku...hahahah

en.Adam said...

gler kau kelantan malaysia??
tgk budaya dia la..x mcm malaysia pon..ada ke kerajaan pusat tolong kelantan??ada ke dierg bg support??
huh.