Thursday, November 20, 2008

ke mana menghilang..........

jauh di dalam sudut kepala otak aku,masih segar lagi kemeriahan pada tahun 2002/2003..
bkan meriah pasal apa,tapi pada tahun tersebut jalan2 di bandar Kota Bharu meriah dengan kehadiran insan2 yang berambut cacak(mohawk),jaket kulit berpaku,sluar jeans levis ketat,koyak2,subang sana-subang sini,kasut boot dr.martens, ada juga yg berambut botak licin,baju fred perry berkolar siap dgn string,berkot,sluar levis ketat,kast boot dr.matens...cukup meriah! Golongan2 ini juga lebih dikenali dgn nama Punk dan Skinheads..Mungkin ada juga yang menganggap golongan ini sebagai sampah masyarakat!kerana mereka x dapat menerima mereka yang kononye telah melanggar adat ketimuran dalam berpakain..bagi aku itu semua satu diskriminasi!kalau golongan ini berpakain agak pelik dianggap sebagai sampah masyarakat,kenapa x mengangap golongan yang berpakain x cukup kain,yg berpakaian ketat menmpakan tubuh badan x dipanggil sampah masyarakat?!!bukankah itu dah melanggar adat ketimuran!!lebih pada itu,mereka disanjung2 pula!!cukuplah bercakap mengenai diskriminasi ini..dunia ini memang tidak adil...Aku akui,walaupun pernah di pow(nanti aku ceritakan dlm entri lain) oleh salah seorang dari golongan punk,aku Bangga dengan golongan-g0golongan ini!
Bagi aku,mereka ni merupakan pemuda-pemuda yang berani memperjuangkan apa yang mereka mahukan!mereka ni golongan yang berfikiran bebas!mereka bukan jenis pak turut!mereka berani melakukan apa sahaja yang mereka rasa betol(kadg2 salah bagi kita)..
mereka berani dan bebas!!!dan mereka berpakain begitu pun kerana ingin menegakkan falsafah mereka bukan main pakai je.mereka akan cuba berpakai seganjil yg mungkin dan sebebas yg mungkin.ini kerana merak ignin menunjukan kepada dunia yg mereka ni bebas!rebell!x terikut dgn mana2 undang2 fesyen yg karut marut itu..kenapa aku kata mereka berani?cuba anda bayangkan,anda dipakaikan dengan seluar ketat,pastu rambut mohawk,jaket kulit,beranikah anda untuk keluar dan berjalan di khalayak ramai???kalau falsafah dan tujuan anda x cukup tinggi maka pukul mati hidup balik pon anda x akan keluar kan??aku juga cukup kagum dgn falsafah budak skinhead,terutama dari negara asalnye, Great Britain..di sana mereka memperjuangkan bangsa mereka!mereka ada falsafah bahawa negara mereka hanyalah untuk rakyat mereka!!bukankah itu merupakan semngat patriotik dan cintakan banggsa??kalau lah bangsa melayu mempunyai semangat yang sebegitu nescaya tidak akan berlaku limpahan pendatang asing di negara kita!apa salah nye jika kita menyerap nilai2 ini ke dalam bangsa kita tapi sesuaikan dgn budaya kita??janganlah terlalu sempitkan minda kita dengan mendiskriminasi,mengapa kita tdk mengambil sesuatu yg elok..tidak semua yg datang dari mereka buruk..aku cukup menyampah apabila melihat seseorang yang berambut mohawk,siap kaler2 lagi,mengalahkan budak punk,tetapi hatinye kosong!!tidak bebas!tidak rebel!pengecut!rambut mohawk katenye fesyen skarang!!huh!kalau kat kota bharu dulu budak2 macam ni dah lama kena pukul..tapi sayang,golongan2 yang bebas seperti dulu nmpak nye sudah makin menghilang..mungkin kerana mendapat tentangan yang cukup hebat dari masyarakat yang masih mempunyai minda yg tidk cukup terbuka dan bebas..mungkin mereka terlalu dipandang hina dan keji oleh masyarakat,dan mungkin juga ada sesetengah pihak yang mengangap mereka ini akan mengguggat kepentingan mereka suatu hari nanti...
bebaskan lah diri anda!!

7 comments:

ALOY said...

aku mula kenal skinhead masa aku form 1, ikut aktiviti dan program sekali. Iman kawan bekas pel sek agama penuh r ipoh kononnya adalh leader bg bandar aku. waktu tu aliran ni sedang merebak melalui Ipoh dan JB.

Aku klasifikasikan mereka sebagai sampah! pegangan menolak kerajaan tak lojik dan tiada pegangan, walau apa pun kerajaan memerintah mereka akan tolak. Bodoh! Apa perjuangan dia sebenarnya.

skin true lagi bangsat, kalu tak minum ko tak true dan tak leh join lagi;kene minum arak,,kan ke benda tu haram dlm islam? ada sapa berani bantah ckp halal?

ni aku ade citer pasal skin:
Dua orang pelajar telah menemui maut ketika kemalangan jalanraya antara
motosikal dan kereta. Setelah jenazah diuruskan, didapati salah satu dari
jenazah telah merayau merata-rata, mengetuk pintu rumah dan lain-lain.

Apabila ditanya kepada pihak hospital yang menguruskan jenazah berkenaan,
kakitangan terlibat telah memaklumkan bahawa salah seorang dari mayat yang
diuruskan terpaksa dibuang kukunya kerana ada cutex dan dicukur kepalanya kerana
rambutnya telah diwarnakan. Pelbagai cara dilakukan untuk memastikan "roh"
tersebut tidak merayau, namun gagal.

Ditanya pula pada kawan-kawan si mati, dimaklumkan bahawa di dua bahagian badan
simati ada terdapat tatoo, namun tidak diketahui apa yang dilukiskan. Setelah
beberapa lama, dan mungkin penyelesaian terakhir, jenazah simati telah
dipindahkan ke kubur Kristian. Selepas itu, rohnya tidak merayau lagi......

Berkemungkinan tatoo yang terdapat pada simati berlambangkan salib dan si mati
sebenarnya adalah seorang kristian, walau pada zahirnya berpakaian dan
berkelakuan sebagai seorang Islam. Simati tersebut adalah pelajar sekolah yang
berusia 16 tahun.

sorang lagi budak seorang pelajar yang sering gagal dalam peperiksaan. Beberapa kali
beliau menduduki peperiksaan PMR tetapi dia gagal. Satu hari, di hadapan
kawan-kawan beliau telah berkata, kalaulah aku lulus PMR kali ini, aku akan
masuk kristian. Ditakdirkan Allah, beliau telah lulus dan kemudiannya meninggal
dunia kerana kemalangan. Mayatnya diuruskan sebagai seorang Islam mengikut
kebiasaanya.dan dikebumikan berdekatan dengan masjid. Selepas beberapa ketika,
imam masjid mendengar suara menangis dari kubur simati.

Ditanya pada ahli keluarganya, dimaklumkan bahawa simati adalah seorang budak
yang baik...namun dari kubur berkenaan terdengar tangisan yang berterusan.
Setelah ditanya dan diperiksa barulah dimaklumkan mengenai nazar simati....dan
mayatnya pun dipindahkan ke kubur Kristian. Barulah tiada tangisan
kedengaran.....


Baru-baru ini, telah dimaklumkan bahawa satu kontena bible dalam bahasa melayu
telah sampai di Port Klang. Walaupun dibantah kemasukannya, ianya telah
dimaklumkan bahawa ia telah diimport secara sah oleh salah sebuah pertubuhan
Kristian yang berdaftar... dimaklumkan
bahawa di Subang Jaya, bible telah diedarkan kepada
pelajar-pelajar sekolah

woi adam pernah tak ko dengar budak2 skin ni bangga giler aku dapat simpan naskah bible.. potostat pun takpe. Ni la bendanya.

Maka aku melihat ini sebagai wadah untuk mengkristiankan bangsa kita beragama islam. knp budak kristian dri india dan cina tak dipengaruhi, kerena mereka dah mmg kristian.

maka sebagai bangsa melayu sedarlah akan agama kita diancam, dan kita menyokongnnya..

Naauzubillah..

ada sape berani bangkang cakap aku, sila la,aku ada banyak lagi hujah nak bentang.

en.Adam said...

aku dah agak akan ada orang yang
akan bangkang aku...tapi aku x menyatakan bahawa aku sokong dan puji golongan-golongan ini,tetapi ada 1,2 perkara yg aku suka..mereka ni sgt berani dan bebas,walaupun rami yg mengatakan perjuangan mereka sampah,namun mereka tetap bangun berjuang..satu lagi,sebenarnya skinhead kat malaysia ni dierg juz amek budaya je,tapi ideologi nye x sekuat skinhead kat negara asal mereka,Great britain. Kat malaysia ni macam bodoh skit,tau nak minum arak,tentang kerajaan,tapi x tau tentang apa,seks bebas,dan macam2 lagi lah..tapi kalau kat sana mereka mempunyai idelogi yang kukuh,mereka x tentang kerajaan mereka tanpa sebab,mereka menentang kerajaan kerana ada perkara yang kerajaan mereka lakukan akan menjejaskan hak mereka..dan mereka juga selalu mengadakan perjumpaan dgn ahli politik dan berbingcang,mereka x tentang bodoh!mereka juga sagt mementngkan kaum mereka,negara,agama!apa kata kalau kte amek semgant perjuangan mereka dan ubahkan segala budaya2 mereka sesuaikan dgn negara kita??kan bagus???lagi satu pasal kristian dan minum arak tue,mmg x dinafikan skinhead minum arak,tapi....kau harus igt kat malaysia ni arak dah macam satu minuman ruji,melayu(bkan skinhead je)tanpa segan silu slamba jadah je bli beer kat 7e,minum arak secara terbuka kat tempat awam,malah yang lebih teruk lagi pemimpin2 melayu kita pun rmai yg minum arak!tapi apapun ada perkara yg kita boleh ambk dari golongan ini,yang kau tgk tue skinhead sampah!amalkan budaya je,nk tunjuk hebat,mereka x paham pun ideologi skinhead sbenarnye..aku galakkan kau tgk citer This is England

ALOY said...

aku syorkan ko tengok film "Muhammad: The Last Prophet," isyaallah ko akan lebih kagum dan tawaduk lg dalam kehidupan.

Itu contoh perjuangan yang jelas dan nyata serta punyai nilai keperibadian yang tinggi. Ade sape berani Bangkang?????

ha bangkang la kalu brani??

Bangkang la//// woi bangkang la bangkang!

en.Adam said...

bakai btol!
arghhh x kire,cara nabi cara nabi
cara skinhead cara skinhead!!

ALOY said...

bagitau aku perundangan dan cara hidup mana yang lebih baik, selain dari islam dan baginda s.a.w?

ha bangkang la,,nak tukar agama ker?

ALOY said...

knp org muda mcm ko tak fhm,, walau bagaimana pun pegangan dan cara kita melihat skinhead,,,,

bagi aku ia tak lebih dari gerakan mengkafirkan bangsa kita..

ko kata jln dan perjuangan dia yg bagus,, tunjukk dekat aku golongan skinhead mana yang bagus..?
golongan skinhead mana yang berjuang bersungguh sungguh menegakkan bangsa??

Selain bangga dengan suspender dgn doc mar,, apa lagi yg diaorg leh buat..

ade ke skinhead berjuangan pertahankan melayu masa kes hindraf dulu,,

aku masa tu kat meru tgh makan nasi lemak ramai india tetibe,,berkumpul, bawak motor bunyi hon hon,, halang jalan, takde pun budak skinhead datang perjuangkan melayu..

budak jawa je yang aku tengok ramaik ari tu,, budak jawa tu tak payah join skinhead pun,, tau aje dia nak perjuangkan bangsa dan maruah islam..

ape kes???? pakai doc martin jalan hentak hentak pau duit budak sekolah,, pau pulak tu budak melayu.

???????????????????????????

en.Adam said...

hah tulah pasal!!kalu dulu rami jugak budak2 ni..ada malay power lagi..tapi skarang x de!!sume dah kucar kacir..pegangan da ilang..tue yg aku tulis tajuk artikel ni sbagai "ke mana menghilang"..isk2..kalu ada time hindraf kan best bleh tgk dierg gaduh besar@