Thursday, March 5, 2009

Malaysia Majmuk

5 minit yang lepas kawe dengan shai sedang asyik melayari dunia siber tiba-tiba dikejutkan
dengan satu bunyi brek dan disusuli dengan dentuman yang kuat..
sah! ada eksiden kat highway sebelah rumah kawe ni..
apalagi kawe dengan shai bergegas la ke tepi rumah untuk melihat kejadian malapetaka jalanraya itu..

fuh.memang dasyat,wira-vo bertembung dengan kapchai...
depan wira-vo kemek teruk,rider kapchai terbaring di atas highway..nyawa-nyawa ikan

tapi bagi kawe bukan eksiden tu yang menarik perhatian kawe....
kawe tertarik, disebabkan eksiden itu
maka ramai lah penghuni-penghuni apartment palm garden turut turun untuk menyaksikan
kejadian itu..Cina, India, Melayu, Myanmar, Indonesia, Bangla semua ada,malah tadi seolah-olah
tiada jurang diantara kami,masing-masing sibuk bergaul dan bercerita dan membuat ulasan mengenai
kejadian itu..Kitaorang bersembang macam orang-orang kampung bersembang,
macam dah lama kenal,malah yang bangala dan myanmar pun sibuk nak masuk perbualan,dan mereka bercakap
dalam bahasa melayu!!!hahahaha....indah nye Malaysia Majmuk!!

P/S: 30 minit lepas tu masing-masing pulang ke rumah dan terus lupa tentang kejadian tadi dan juga lupa tentang perbualan antara jiran tetangga yang majmuk,masing-masing kembali buat hal masing-masing.....hahaha

14 comments:

ab geldofg said...

bila agaknya giliran kita?

en.Adam said...

bila malaikat maut dapat assgnment dtg ambk nyawa kita nanti...

patungcendana said...

salam...

selamat pagi jumaat...

biasa la...bila berhadapan dengan ancaman yang sama, musuh pun boleh jadi kawan...hehehe...

ps...malaikat maut selalu hantar assignment on time kan...:-)

en.Adam said...

betol!!!
tapi semalam memang seronok laa
macam ada kenduri arwah pulak
kat tepi apartment..
hahahaha....

p/s:selalu on time dan x penah failed bwat assignment...:)

patungcendana said...

amboi...kenduri arwah...sentap gitu...:-)

en.Adam said...

kenduri arwah yang kat kampung meriah..
ramia saudara mara pulang ke kampung
untuk berkumpul dah mengingati arwah..
hahaha

ab geldofg said...

guano demo seyak lamo gak weh

patungcendana said...

jamee dah jawab salam...hehehe

en.Adam said...

ab: bwat2 bz walaupun x bz..
hahahah...

Patungcendana: yeke????wahhh
teruja nye...haha

patungcendana said...

aku tak terfikir pulak macam tu...tapi betul cakap kau...penulis sebenarnya medium...:-)...

ab tu saja ke kan...

patungcendana said...

kau nak belajar tulis puisi...mmm...kau kena tulis dulu...pastu baru aku boleh ajar kau...:-)

aloy_paradoks said...

mangkok,,,masa aku jatuh motor tergolek dalam hujan lebat 2 ari lepas,,,takde satu kete pun nak berenti,,semua takut basah,,

dah lame tu baru ada kete merah dtg nak tolong,, mamat tu cakap,,, "bereh be?"
ermmm org kelantan...

patungcendana said...

puisi memang luahan perasaan...dan ia taksemestinya guna bahasa yang berbunga...ada banyak puisi yang straightforward...

tulis je dulu...nanti kita betulkan sama2...:-)

patungcendana said...

kau memang murid contoh...hehehe...:-)