Saturday, February 21, 2009

Permainan Orang Kampung....


Kat kampung kawe masa kecik2 dulu kitaorang selalu ada musim permainan..
setiap musim dengan permainan yang berlainan..
tapi musim yang paling kawe suka dan minat ialah musim WAU....

Musim wau ni biasa nye akan muncul apabila angin kat kampung kawe tiba2 jadi kuat,
biasa nya nk dekat dgn musim tengkujuh..biasa nye orang kata musim wau selepas musim menuai kan??
kat kampung kawe mana ada org tanam padi,tembakau banyak la,
kalu nak tunggu musim menuai sampai bila pun kitaorang tak dapat nak rasa main wau ni..
Pada musim ini pemandangan langit sangat indah,
langit meriah dengan pelbagai jenis dan warna wau,
ada wau bulan,wau kekek,wau kucing, wau merak dan macam2 jenis lagi lah..
dari pagi smpai petang ada je orang yang main wau,langit sentiasa penuh ngan wau lah,tak penah kosong..
pada musim ini juga semua orang sibuk bersembang pasal wau..
Bila kawe pegi sekolah....
kawan2 semua sibuk nak borak dan bertanding wau sape paling cantik,wau sape yang paling lawa,wau sape yang naik lama,kat mana nak cari buluh cantik nak buat wau,kat mana nak bli wau,sape yang nak jual wau,macamnae nak buat wau...
pendek kata kalau kat sekolah tu asyik sembang pasal wau je..
bila balik rumah...
kawe keluar ke rumah jiran,budak2 yang lebih tua sedikit pun sibuk nak sembang pasal wau jugak..
kat kedai pelayan pun sibuk nak sembang pasal wau,
tapi yang otai2 ni selalu sembang pasal nak masuk pertandingan wau je,kat kampung mana ada pertandingan,brapa hadiah dia,wau sape yang paling terer kat kampung dan bermacam2 cerita lagilah..
(masa ni kawe kecik lagi,tak boleh pegi kedai pelayan lagi)...

Kawe pun tidak ketinggalan...
kawe masih ingat lagi dulu kawe ada satu wau yang kawe sayang,
wau ni kawe beli kat abang kawan kawe dengan harga RM5 kalu x silap..
(dulu kawe ingat nak buat sendiri wau,tapi semua wau yang kawe buat tak boleh terbang,
so kawe ambil jalan mudah beli je senang..susah wey nak buat wau ni)..
Wau yang kawe ada ni jenis Wau Kucing..
memang bentuk dia macam kucing pun,kenapa kawe suka wau ni??
sebab wau jenis ini senang nak naik,bile kena tiup angin je terus naik,
tak payah susah2 nak cari kawan suruh pegang wau,letak kat bawah je kalu ada angin tiup terus dia naik!
Lagi satu wau ini juga lah yang paling murah kalau nak beli berbanding dengan wau bulan.
Boleh kata kat kampung kawe dulu wau kawe la yang paling feymes,
sebab budak2 lain takde duit nak beli wau yang hebat macam kawe nih,dieorang semua buat sendiri..
macam biasalah kalau buat sendiri mesti banyak yang slack,senget la,kertas koyak la,x boleh terbang la..
petang2 je lepas balik sekolah tanpa membuang masa kawe terus menjemput kawan2
dan anak2 jiran datang rumah kawe,pastu pegi tapi pantai main wau,
kat sana angin dia kuat,wau senang naik...
Lepas tukar uniform, kawe terus capai wau kawe,nasi pun kawe lupa nak jamah..
seronok sangat nak tunjuk wau kat kawan2 ni..
kawe dengan megahnye terus berjalan sambil menggendong wau kawe ke tepi pantai..
kat sana budak2 semua dah tunggu dah, nak tengok wau kawe..
sampai je kat pantai diaorang semua kagum dan sibuk je nak sentuh2 wau kawe,kawe terus sound "jangan la main pegang2,nanti koyak la kertas dia ni woi"...terus diorang tak beranni nak pegang..
Lepas tu gua letak wau ni kat bawah,tarik tali dia jauh2..
ada kawan kawe yang nak tolong pegang,tapi dengan angkuh nye suruh dia lepas balik!
sebab wau kawe hebat x payah orang pegang2 ni...
selepas mengambil kira kelajuan angin semua kawe terus sentap tali wau kawe..
suuuuuuuuuupppp wau kawe terbang!
mula2 rendah je,bila angin bertiup lebih kencang suppp dia naik tinggi lagi,
sambil melepaskan tali sedikit demi sedikit kawe sentap wau tu,nak bagi dia naik lagi tinggi dan x nak bagi dia jatuh...
bila dah cukup tinggi kawe pun toleh ke arah kawan2 kawe tadi..
fuh masing2 kagum..kagum tengk wau kawe boleh naik tinggi gile dan senang untuk diterbangkan...
tinggi dia jauh lebih tinggi dari pokok kelapa kat tepi pantai,jauh lagi tggi dari pokok rhu kat tepi pantai tu..
fuh memang sayup2 je kawe tengok,nampak kecik je wau kat atas tu..
sambil kontrol wau kawe,kawe juga mengontrol macho..
masa tu mula la kawe sembang2 pasal wau semua ni,kawe juga mula bertanyakn tentang pertandingan wau yang terdekat,ingat nak join jugak lh,rasanye wau ni boleh menang...
sedang rancak berbual kosong, tiba2 angin kuat datang
syiiiiiiuuuuuuppp bunyi tali wau kawe putus!
kawe dah gelabah dah,tiba2 kawe tengok wau kawe makin jauh,makin jauh,makin jauh..
lama kelamaan kawe dah tak nampak dah wau kawe,tak tahu kemana beliau menghilang..
kawe duduk termenung....
sekarang yang tinggal hanyalah segulung tali tasi di tangan gua...
budak2 tadi semua sedang syok dan seronok gelakkan kawe......
tamatlah kisah wau kesayangan kawe yang tak sampai sehari pun kawe miliki....


p/s: teringin nak main wau kat tengah kota metropolitan ini.....

8 comments:

ab geldofg said...

kawe kecik2 dulu main jugok...main atah batah

en.Adam said...

gilo demo...
hahahaha..
kampung kawe x dop batah..
main tepi pantai jela..hahaha

ab geldofg said...

mu mai tepi pata...aku mai tepi batah....hoh alo weh

en.Adam said...

hahaha..
ab mari la kampung kawe..
kito main kat tepi pata...
hahah

ab geldofg said...

hoh aloh la...kawe baghu bule lepah gi shano.....mu gak weh

en.Adam said...

ooo demo.....
rugi ah..hahah

aloy_paradoks said...

ape barang main wau...
gua lagi maju, waktu tu gua dah nyanyi lagu kumpulan wau,,

en.Adam said...

kesian lu aloy..
kampung lu xde wau..nyanyi lagi wau je,nk main x boleh..hahahha