Saturday, April 25, 2009

si badut



Di tengah2 pusat Kl itu,
rancak berjalan kesana-sini...
seorang lelaki yang lengkap berpakaian warna-warni..
ditambah pula dengan mekap putih yang tebal di muka
berhidung merah dan bulat
lelaki ini sering dilabel kan sebagai 'badut'..

si badut itu rancak berjalan kesana sini..
dengan teletah nye yang kelakar dan ceria ..
menghiburkan rakyat jelata ..
sambil mengedarkan risalah promosi secret recipe..
dengan kasutnye yang kelihatan agak besar dari saiz kakinye
lagaknya amat mencuit hati dan ramah...

namun,
si badut ini kerap kali dinggap 'bodoh' oleh rakyat jelata..
hanya orang bodoh sahaja yang sanggup berpakain macam tu
orang bodoh saja yang pakai kasut besar dan berjalan kesana-sini
sambil cuba menghiburkan hati warga kota busuk ini..
tapi bagi si badut itu...
bodoh kah dia untuk mencari sesuap tosei sebagai bekalan perutnya?
bodoh kah seorang lelaki mencari duit untuk menyara keluarga??
bodoh kah seorang manusia begini mencari wang untuk membayar bil kerajaan?
si badut itu sedar dan mengerti..
dia hanya mampu bersabar kerana dia tahu
dia tak sama seperti badut-badut lain
badut-badut yang lebih keji dan bodoh dari dia,
rancak dengan permainan dan muslihat nya..
kerja nya menipu rakyat sahaja..
walaupun lagak nya bodoh dan bongok,
badut-badut ini sering kali menghiasi kotak telivisyen
namun hairan..
badut-badut yang keji inilah sering disanjung dan dijulang tinggi
oleh rakyat jelata....
badut-badut ini sering mengaburi mata rakyat jelata
dengan hiburan-hiburan dan risalah promosi yang tersendiri..
tidak sedarkah mereka terperangkap dalam permainan mereka???
mereka dipermainkan oleh badut-badut ini...

hairan
kenapa badut ini disanjung tinggi dan tidak bodoh di pandangan rakyat jelata??

sedangkan si badut yang berusaha keras untuk mencari rezeki yang halal
dan cuba menjalani kehidupanya dengan jujur dan ikhlas
dianggap bodoh pula oleh rakyat jelata???
oh nasib si badut jujur...

16 comments:

aloy_paradoks said...

bagus..... tak sia sia lu buat blog,, ada gak hasil yg gua nmpk..

en.Adam said...

tak sia sia aku berkenalan ngan
badut time tunggu korang kat kl cntrl..bleh aku tulis pasal badut..

teater tadi apa cter??

aloy_paradoks said...

ada hati nak g tengok teater walaupun duit takde.. mangkok shy.. tak chek kat poster benda tu bayar ke tak.. ingat dpt email dari mak cik sedare ke mcm nak suruh pegi barbeque... apapun pengalaman yang menarik... tahniah utk kami bertiga..

komen separa panjang yg gua pernah tulis.. paling panjang setakat ni kepada patung.. amacam? stylo tak?

en.Adam said...

emm satu kerugian buat aku
kerana tidak berpuluang mengecapi pengalman itu...

lu bwat pape pon mmg stylo bro..
perut lu pun da stylo..

shitagi said...

aku sekadar kuman tanpa bukti yang tiada tajuk lagi... *ada kena mengena ker?*

en.Adam said...

shitagi~aku tak suka kena-mengenakan orang lain...

shitagi said...

sekali sekala...bukan salah pun?

en.Adam said...

shitagi~tiada yang salah tiada yang betul..
apa yg kau merepek ni shitagi?????

patungcendana said...

sebab badut yang jujur tu tak cukup duit untuk beri gula-gula pada orang...hehehe...tunggu puisi untuk kau...ok...:-)

en.Adam said...

badut itu hanya mampu memberi biskut kering sahaja kepada mereka...
saya tunggu dengan penuh debaran!:-)

a.b geldofg said...

c rkyat mggap badut bodoh
rkyat tk sedar
yg negara telah dmiliki oleh c badut
bodohnya rkyat
lantik badut jadi pmimpin
hehehehehe

en.Adam said...

badut-badut selalu berkumpul di pusat sarkas dan mengbincangkan strategi untuk membodohkan rakyat jelata....

wahyudi my said...

1. What u do define who u are.
2. Who u r define what u do.


Kau orang di belah yg mana?

en.Adam said...

wahyu~aku tiada di belah mana2...
aku bukanlah siapa-siapa
aku hanya akan buat apa yang
aku rasa betul dan terbaik buat aku..
dan itulah aku..

wahyudi my said...

senyum baca komen en adam :-)

"Life is a gamble, so take a bet"
Ya, ya, tagline dalam iklan Las Vegas tu.

:-)

ps- bukan sebelum ini kamu pilih no 2?

en.Adam said...

wahyu~jawapan no 2 itu time konpius,lepas naik motor dan berfikir-fikir aku rasa itu bukan jawapan terbaik untuk aku..
:-)