Wednesday, November 25, 2009

kelantan la kan..

hari ini 26 November 2009
dan seperti yang aku beljar dalam matapelajaran geografi tingkatan 3
pada bulan september hinga mac negeri negeri di pantai timur akan dilanda
tengkujuh.iaitu musim hujan yang berterusan mencurah dan hanya akan berhenti sekali
sekala sahaja...
Kampung aku adalah salah satu kampung yang akan turut serta dalam perayaan air ini..
kelantan la kan..maka normalnye pada musim2 begini kebanyakan kawasan di kampung aku akan ditengelami air..
maka tidak lain tidak bukan,ruang-ruang di buletin utama, Warta Perdana, Bernama dan sebagainya akan dipenuhi dengan berita banjir di kelantan, banjir di Pahang, Mangsa banjir sana, mangsa banjir situ..menceritakan betapa banjir ini merupakan satu bencana
namun, seingat aku. ketika aku masih lagi kecil,sekolah rendah lagi barangkali..
kami budak-budak tidak melihat banjir ini sebagai bencana..namun sebagai satu rahmat kepada kami.kami bersyukur kerana tuhan telah menganugerahkan kami dengan satu taman tema air yang semulajadi buat kami..tidak perlu membayar mahal-mahal untuk bermain di taman tema air ini,percuma dan boleh bermain bila bila masa....
dengan sedikit imaginasi dan kawan-kawan..maka ia menjadi satu taman tema air yang paling seronok di dunia ini!

Hari ini,aku pulang ke kampung..seperti biasa,di depan rumah aku..nah!tersergam indah satu taman tema air yang aku dan kawan-kawan aku hargai ketika kecil dulu.
ketika aku cuba mengharungi kolam air semulajadi itu..entah kenapa
mata aku ini seolah dapat melihat segala gala parasit dan kuman amoeba,E-coli, yang sedang berenang senang lenang di dalam air tersebut..aku merasa sungguh jijik sekali..tak sanggup aku nak mengharungi kolam itu..namun aku perlu juga harungi,kalau tak macam mana nak naik rumah...saat kaki aku menjunam kedalam air itu aku dapat merasakan, malah dapaat melihat segala kuman dan parasit itu meluru-luru berenang ke arah kaki aku,masuk kedalam saluran darah aku dan terus mengjangkiti aku dengan penyakit yang merbahaya!!uhhhhhh laju-lajuu aku melangkah merentasi kolam itu dan cepat-cepat naik ke rumah basuh kaki aku...

ironi nye...kenapa sekarang aku merasakan air itu sungguh menjijikkan dan penuh dengan kuman dan parasit???walhal dulu ketika aku kecil kolam itu lah
Taman tema air yang paling seronok dan anugerah tuhan yang diberikan kepada kami kanak-kanak!kenapa aku tidak dapat melihat kolam itu seperti aku melihatnya 15 tahun lepas???

10 comments:

bias® said...

coli saiz e??? bes betul!

patungcendana said...

15 tahun dulu...hujan tak berasid...hehehe...err...bias cakap pasal apa tu?

triple x malaya said...

lu cite 15thn dulu..kalau 15thn akan datang...ape akan jadi dengan kolam lu..?

Koyuki said...

boleh lawan sunway lagoon ni

Dark Ray™ said...

sebab lu kelantan...

Paradoks said...

aku dah cakap.. kelantan kan?

dzul hafixi said...

lu lupe pkai spek..
sbb tu xley melihat..

en.Adam said...

bias~sangat bes!!

patung~errr ntah..xpaham tanya dia

triple x~kolam tu jadi Kuala Lumpur??

koyuki~boleh boleh,lagi seronok

dark ray~mana ada

aloy~mana ada


dzul hafixi~errr nape nak pakai spek??

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

SLAMAT RAYE AJI..

anonymous said...

dulu lain sekarang lain...dulu aura pelindung kita kuat...
tp sekarang???
huhuhu.....